

Akran Zorbalığı
Akran Zorbalığı Nedir?
• Akran zorbalığı, okullarda bir ya da birkaç çocuğun bir başka çocuğa karşı yaptığı saldırgan davranışlar olarak tanımlanmaktadır.
• Bir davranışın akran zorbalığı olarak tanımlanması için üç temel özellik gerekmektedir: 1- Davranışın zarar verme niyetiyle kasıtlı olarak yapılması 2- Davranışın tekrarlaması ve sürekli olması 3- Çocuklar arasında güç dengesizliğinin olması (fiziksel, zihinsel, sosyal ve yaş gibi)
Akran Zorbalığı Nedir?
• Akran zorbalığı, okullarda bir ya da birkaç çocuğun bir başka çocuğa karşı yaptığı saldırgan davranışlar olarak tanımlanmaktadır.
• Bir davranışın akran zorbalığı olarak tanımlanması için üç temel özellik gerekmektedir: 1- Davranışın zarar verme niyetiyle kasıtlı olarak yapılması 2- Davranışın tekrarlaması ve sürekli olması 3- Çocuklar arasında güç dengesizliğinin olması (fiziksel, zihinsel, sosyal ve yaş gibi)
ÖRNEKLER
• Hakan sınıf arkadaşı Ali’ye sürekli ‘dombili’ diyerek dalga geçmektedir. Ali bundan hoşlanmadığını söylese bile Hakan bu davranışına devam etmektedir.
• Ayşe, Aslı ve Nazlı, sınıf arkadaşları Fatma’yı okul dönemi başladığından beri teneffüslerde yanlarına almamakta ve dışlamaktadır.
• Mehmet 11. sınıftadır ve 9. sınıf öğrencisi Can’a okul bahçesinde sürekli çelme takmaktadır. Can yere düştüğünde ise ona gülmektedir.
Akran Zorbalığının Türleri
• Akran zorbalığı 4 temel başlık altında incelenebilir:
Fiziksel zorbalık
Sözel zorbalık
İlişkisel/sosyal zorbalık
Sanal zorbalık
Akran Zorbalığına Neden Olabilecek Faktörler
• Akran zorbalığına neden olabilen bir çok faktör bulunmaktadır. Ancak hiçbir bireysel veya ailesel özellik tek başına akran zorbalığının nedeni değildir.
• Bu faktörlerin incelenmesi akran zorbalığını önleme ve zorbalıkla baş etme konusunda oldukça önemlidir.
Zorbalık yapan çocukların
Bireysel özellikleri
• Başkaları üzerinde egemenlik kurmayı sevme
• Saldırganca davranmaktan gurur duyma
• Diğerlerinin duygularına karşı duyarsız olma, empati kurmakta güçlük yaşama
• Sosyal ve duygusal becerilerde zayıflık
• Düşünmeden, tepkisel ve aceleci davranma
• Öfke kontrolü problemi yaşama
• Yetişkinlere karşı itaatsiz davranışlarda bulunma
• Okul dışındaki ortamlarda da saldırganca davranma
Ailesel özellikleri
• Anne-baba arasında çatışma
• Aile içi şiddet, fiziksel ve/veya duygusal istismar
• Anne-babanın ilgi, sevgi, yakınlık göstermemesi
• Çocuğa fiziksel ceza verilmesi
• Çocuğun saldırgan davranışlarla istediğini elde edebilmesi
• Aile içi iletişimin zayıf/kopuk olması
• Aile içinde olumsuz rol modellerinin olması (örn. küfürlü konuşan veya şiddet uygulayan anne-babalar/kardeşler)
Zorbalığa maruz kalan çocukların
Bireysel özellikleri
• Çekingen, içe kapanık, itaatkar olma
• Düşük benlik saygısı ve özgüven
• Sosyal ortamlarda endişeli, kaygılı, güvensiz davranışlar sergileme
• Farklı fiziksel özelliklere sahip olma (örn. aşırı kısa/uzun boy, aşırı zayıf/kilolu, kekemelik, diş teli – gözlük kullanma)
• Fiziksel veya zihinsel engel/farklılığa sahip olma
• Dezavantajlı gruba ait olma (göçmen/etnik azınlık)
Ailesel özellikleri
• Aşırı koruyucu ve kollayıcı anne babalar
• Aile içi iletişimin zayıf/kopuk olması
• Çocuğun aile ortamında saldırgan davranışlara maruz kalması